Harjoituksia

Oletko myötätuntoinen?

  • Kohtelen itseäni ystävällisesti, kun minulla on vaikeaa.
    A) En koskaan
    B) Harvoin
    C) Joskus
    D) Usein
    E) Aina
  • Suhtaudun kärsivällisesti niihinkin piirteisiini, joista en pidä.
    A) En koskaan
    B) Harvoin
    C) Joskus
    D) Usein
    E) Aina
  • Rankkoina aikoina kohtelen itseäni lempeästi ja pidän itsestäni huolta.
    A) En koskaan
    B) Harvoin
    C) Joskus
    D) Usein
    E) Aina
  • Pyrin suhtautumaan omiin heikkouksiini myötätunnolla.
    A) En koskaan
    B) Harvoin
    C) Joskus
    D) Usein
    E) Aina
  • Yritän olla erityisen ystävällinen ja lempeä itseäni kohtaan silloin, kun minulla on vaikeita tunteita.
    A) En koskaan
    B) Harvoin
    C) Joskus
    D) Usein
    E) Aina

Vastausten laskeminen: A vastaukset 1pist. , B vastaukset 2pist.,
C
vastaukset 3pist. , D vastaukset 4pist. , E vastaukset 5pist.

IMG_2709_Fotor

20-25 pistettä
Olet lempeä itseäsi kohtaan ja hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet. Asenteesi auttaa sinua sietämään stressiä, vaalimaan mielen hyvinvointia ja suhtautumaan elämään valoisasti. Lempeys voi jopa ehkäistä sairauksia ja tukea immuunijärjestelmän toimintaa. Sinulle on myös helppoa tuntea myötätuntoa muita kohtaan.

 14-19 pistettä
Pyrit suhtautumaan itseesi ansaitsemallasi ystävällisyydellä. Aina se ei ole helppoa, mutta yleensä onnistut. Harjoittele myötätuntoa aina, kun huomaat ankaria ajatuksia. Mitä useammin harjottelet, sitä paremmin onnistut myös tulevaisuudessa.

 8-13 pistettä
Myötätunto ei ole sinulle helppoa, mutta olet oikealla tiellä. Pienillä valinnoilla voit tehdä merkittäviä muutoksia arkeesi. Muistuttele itseäsi lempeydestä päivittäin. Kokeile jo tänään, miltä tuntuu, jos koetat hyväksyä jonkin sinulle vaikean asian.

 Alle 7 pistettä
Olet tottunut ruoskimaan itseäsi virheistä ja ajatus lempeydestä tuntuu sinusta vaikealta. Älä kuitenkaan lannistu: myötätuntoa voi oppia. Aloita harjoittelu jo tänään ja tee siitä päivittäinen tapa. Mielialasi ja elämänlaatusi paranee ja sinun on helpompi ymmärtää myös muita.

Kirstin Neffin myötätuntoasteikko:

selfcompassion.org