Harjoituksia

 ANTEEKSIANTAMINEN LISÄÄ HYVINVOINTIA
– Harjoitus anteeksiantamisen lisäämiseksi

Eri tutkimusten mukaan henkilöillä, jotka eivät kykene antamaan anteeksi, on monenlaisia fyysisiä oireita. Anteeksiantaminen lisää ja vahvistaa psyykkistä hyvinvointia, jonka seurauksena unen laatu paranee, arkiset toimet sujuvat, pelkotilat vähenevät ja mieliala paranee.

Anteeksiantaminen on vaikeaa, kun meitä on loukattu tai kohdeltu huonosti. Anteeksiantoa voi kuitenkin Psykoterapeutti Tuulikki Saariston mukaan opetella. Kaikkein tärkeintä on anteeksianto itselle.

Harjoitus anteeksiantamiseksi

Iltaisin käydessäsi nukkumaan, pysähdy ja rauhoitu. Sano kolme kertaa mielessäsi ”Minä annan anteeksi itselleni”. Jos harjoitusta tehdessäsi mieleesi tulee jonkun henkilön nimi, sano muutaman kerran ääneen ”Minä annan sinulle XXX anteeksi”. Toistat samaa niin kauan kuin ihmisten nimiä tai kasvoja tulee mieleesi.

Muuta ei tarvita. Yksin kertaisuudessaan tämä voi tuntua uskomattomalta, mutta toimii. Harjoitusta voi toistaa muutaman viikon ajan, jonka jälkeen havaitset tuloksia omassa anteeksiantoprosessissasi.

Lähde: Tuulikki Saaristo (2000). Taikasanat eli miksi antaisin anteeksi. Dialogia.